Örök dilemma egy-egy nagyobb beruházás előtt, hogy milyen gyorsan térül meg, mennyire éri meg belevágni. Elvárásokról, megoldásokról, hatékonyságról Arató Gáborral, a Manuli Stretch Magyarország ügyvezető igazgatójával beszélgettünk.
Ha egy költségérzékeny, de érdeklődő vállalatvezető lennék, hogyan győzne meg, miért érdemes belevágnia a cégemnek a gépesítésbe a csomagolás területén is?
− Egy vállalatvezető mindig arra törekszik, hogy a legkisebb költségek mellett a vállalat megfeleljen a külső és belső elvárásoknak, kihívásoknak, mint pl. a aktuális munkaerőhiány. Mi ehhez nyújtunk segítséget a csomagolás területén.
Csomagolástechnológusként, több, mint 20 éves tapasztalattal elmondhatom, hogy a csomagolás sokkal izgalmasabb terület annál, minthogy megelégedjünk azzal, hogy védi a termékünket. A világ első számú stretch-fólia gyártójaként a technológia fejlődésével már megoldottuk, hogy egy 6-7 my fólia ugyanazt a tartóerőt nyújtja, mint egy 23-30 my fólia, így rendkívüli megtakarításokat tudunk elérni, ugyanakkor növeljük a kapacitást.
Miért hangsúlyozza, hogy a vállalati vezető törekszik a radikalizálásra? Ezért a területért jellemzően szakemberek felelnek.
−Valóban, azonban vezetői szinten jobban átérzik a terület komplexitását, mivel az éves büdzsé kialakításnál óriási segítség, ha egy területen meg tudják fogni a költségek akár 50-60%-át.
Az 50% költségcsökkentés soknak tűnik. Kiugró esetek ezek?
−Nem feltétlenül. Sok ügyfelünknél értünk el ilyen mértékű megtakarítást. A kiugró esetek inkább a 70% fölötti értékek.
Ezek alapján ügyfeleik jellemzően költségcsökkentésben gondolkoznak. Konjunktúra-időszakban is érdekli ez az üzenet a gyártókat?
−A mostani konjunktúra-időszak sokkal összetettebb, minthogy csak a növekedést lássuk benne. Az utóbbi bő két évben sokan kerestek meg azzal bennünket, hogy a munkaerőhiány miatt veszélybe került a raktári működésük, nem tudják biztosítani a csomagolás folyamatát, és segítségre van szükségük. A növekedésük gátja a munkaerőhiány. A gyártás javarészt automatizálva van, így az képes a nagyobb volumenek kiszolgálására is, azonban a csomagolást sokan még mindig csak félig, vagy egyáltalán nem gépesítették.
A gépesítés nemcsak a munkaerőhiányra ad választ, egyéb pozitív hozadékai is vannak, mint például a költségcsökkenés, a kapacitásnövekedés vagy az egyenletes, megbízható csomagolási minőség. Ezek olyan kulcsszavak, amelyek egy vállalat működését bármilyen időszakban befolyásolják.
Tavaly az egyik ügyfelünknél (világ szinten vezető logisztikai vállalat) a munkaerőhiány okozott már elviselhetetlen nehézségeket. Félautomata stretch-fóliázó gépekett javasoltunk nekik, az eredmény pedig az lett, hogy 75%-kal csökkent a fóliafehasználásuk, és három hónapon belül meg is térült a beruházás. A vállalat ezek után Európa-szerte közel száz másik raktárában vezeti be az általunk javasolt megoldást.
Ebből a példából is látszik, hogy piacvezető, már eddig is jól működő vállalatok esetében is meg lehet valósítani ekkora megtakarítást.
Tehát Önök nem termékeket árulnak, hanem megoldásokat a vállalatok éppen felmerülő problémáira. Kínálnak csomagológépeket, bálázási termékeket, pántoló, dobozzáró, párnázási termékeket, stb. Ezek túlmutatnak az anyavállalat termékpalettáján, működési területein. A Manuli Stretch márkanév ilyen módon nem szűkíti be a lehetőségeiket? Hogyan lehet kezelni ezt a kettősséget?
−Valóban megoldásokat kínálunk. A kommunikációnkban is folyamatosan hangsúlyozzuk, hogy szolgáltatók vagyunk, nem forgalmazók vagy gyártók. A magyar piac sajátosságai már évekkel ezelőtt abba az irányba tereltek, hogy kilépjünk a stretch-fólia gyártó szerepkörből. A Manuli Stretch mint márkanév inkább egyfajta biztos háttér számunkra és az ügyfeleink számára is. De éppen a Manuli Stretch miatt tudtuk kiterjeszteni a profilunkat, mivel nap mint nap tapasztaltuk, hogy a megfelelő minőségű termékek használatával optimalizálhatóak a költségek és szembe tudtunk menni azzal a piaci szemlélettel, hogy az olcsó termék olcsó csomagolást is eredményez.
Bálázási termékeink egyébként az anyavállalathoz köthetők, azonban jó példa az elvárásrendszerek különbözőségére és a minőség fontosságára. A takarmányképzésnél rendkívül fontos, hogy a stretch-fólia erős, rugalmas és megbízható legyen. Ezen a területen a legkisebb hiba is a termék megsemmisüléséhez vezethet.
Hogyan tudják biztosítani az anyavállalat profilján kívül eső termékek esetében is ugyanazt a minőséget, amit a Manuli képvisel?
−A csomagológépeink esetében piacvezető gyártókkal vagyunk szoros partneri kapcsolatban. Az Atlanta Stretch, a Messersi vagy a Sealed Air, de még sorolhatnám, biztosítékot jelentenek arra, hogy a legjobbat nyújtjuk ügyfeleinknek. Ugyanezzel a körültekintéssel választjuk meg beszállítóinkat más termékek esetében is, tapasztalt szervizes csapatunkkal pedig már több éve vállaljuk a csomagológépek szervizét, javítását is.
Mennyire iparágfüggő a szolgáltatásuk fontossága? Egyáltalán fel lehet-e állítani egy ilyen sorrendet?
−Mivel a szempontrendszerek különböznek, ezért nem lehet egyetlen sorrendet felállítani. Ha a költséghatékonyságot nézzük, akkor a kisebb értékű terméket gyártóknál elengedhetetlen a költségcsökkentés, mivel itt a termék eladási árában nagyobb arányt képvisel a csomagolás költsége. Egy drágább elektronikai termék esetén kevésbé fontos szempont a csomagolási költség, ott azonban tökéletes termékvédelemre kell törekedni. Egyik kulcsfontosságú ügyfelünk esetében pedig környezeti szempontok kerültek előtérbe, így a költségcsökkentés helyett a csomagolóanyag csökkentése merült fel célként, aminek mi nagyon örülünk, mert csomagolóanyagokkal foglalkozó vállalatként még kiemeltebb feladatunknak érezzük, hogy szerepet vállaljunk a környezetvédelemben, és ügyfeleinket is arra sarkalljuk, hogy minél kevesebb csomagolóanyagot használjanak. A szakmai hátterünk és a minőségi termékpalettánk a biztosíték arra, hogy ezt úgy tudjuk megvalósítani, hogy közben az egyéb érdekek nem sérülnek, sőt.
Vezetői szinten a költségvetés megvalósulását, operatív szinten a gyors és biztonságos működést, vállalati szinten pedig a növekedést ígérjük.